כיצד לתכנן חופשה משפחתית עם ילד עם צרכים מיוחדים?

חופשה משפחתית יכולה להיות מרגיעה. אמנם נדרש תכנון והכנה מוקדמת אך התוצאה יכולה להיות נעימה ונטולת מתחים.להלן מספר נושאים עליהם יש לתת את הדעת:

  1. בחרו את היעד באופן חכם: חישבו האם ילדכם סובל מרעש חזק, האם הוא שונא את תחושת החול ברגליים... יתכן שקיימות אופציות שקטות יותר או מקומות שניתן לשלב בהם בילוי במים ועדיין ללא צורך לגעת בחול.
  2. בדקו את האפשרויות הקיימות: יתכן שויתרתם מראש על פארק שעשועים כדוגמת דיסנילנד בשל הרעש או אופציות המזון. חישבו שוב. דיסנילנד מציעה מגוון אפשרויות לקהלים שונים ושווה לבדוק. לפני שאתם מחליטים שמקום מסוים אינו מתאים למשפחה שלכם שאלו על שירותים מיוחדים במקום.
  3. בחרו בקפידה את מקום הלינה: מלון? מוטל? קמפינג? השכרת דירה? כמובן שמרבית ההחלטה תלויה בתקציב המשפחתי והעדפה אישית אבל קחו בחשבון שיתכן שתבלו זמן רב יחסית במקום הלינה, כשתירצו לתת לילדכם זמן שקט יותר או בהכנת אוכל מיוחד וכד'. כך שאם המקום לא יהיה מרווח ונוח עם המתקנם הדרושים החוויה לא תהיה נעימה במיוחד. אני ממליצה באופן אישי על השכרת דירה במיוחד אם משך הזמן ארוך מ - 5 ימים. ואם אין אפשרות אז השכרת חדר מלון עם מטבחון - אפשרות הקיימת בבתי מלון רבים.
  4. התכוננו לחוויה: כלים כמו ברושורים או סרטונים ביו טיוב המראים את היעד ומה ניתן לעשות בו - חשוב שיראו זמן מה לפני הנסיעה. יש לתת אפשרות לשאול שאלות ולהעלות תהיות ודאגות. אם אתם חוזרים למקום בו הייתם בעבר, צרו "אלבום זיכרונות" בו תמונות מהטיול הקודם.
  5. תכננו את הטיול: במאמרים אחרים באתר אני מסבירה כיצד ניתן להפוך טיסות או נסיעות ממושכות ברכב לחוויה נעימה יותר וברת השגה. השתמשו בטכניקות המתוארות במאמר הדן בנסיעות וצרכים מיוחדים. הכינו מוסיקה ומזון לנסיעה.
  6. תכננו את ימי החופשה: למרות שיש אמת בכך שחופשה אמורה להיות דבר בו לא מתכננים כלום ונותנים לדברים לקרות, אין זה המצב כאשר אחד מבני המשפחה עם צרכים מיוחדים. עבור ילדים עם צרכים מיוחדים, זמן שאינו מתוכנן יכול להיות מלחיץ מאד. אין זה אומר שיש לתכנן פעילות לכל שעה ביום אבל זה אומר שצריך להיות תכנון מובנה לכל יום.
  7. ביחרו מועדי חופשה "שקטים": עדיף לא להגיע בשיא העונה לפארק שעשועים אלא לחכות לסתיו או לזמן בו אין חופשה מבית הספר או חג כלשהו. כך גם בחוף הים - הגיעו מוקדם בבוקר או אחר הצהריים - כשאין המולה ויותר מדי אנשים.
  8. היו גמישים: גם בתכנית מפורטת מאד יכולים להיות שינויים ותקלות.
  9. אל תתנו לאנשים אחרים להשפיע עליכם: יתכן ובמהלך הטיול יהיו אנשים שיעירו לכם, לבני המשפחה האחרים או לילד עם הצרכים המיוחדים הערות שיפוטיות. אל תתנו לזה להרוס לכם את החופשה!
  10. שמרו על חוש הומור! זה תמיד עוזר...