06 Nov
06Nov

מה עושים עם הילדים כל כך הרבה שעות בטיסה? אפילו שיש אייפון, אייפד ומחשב נייד, אנחנו נדרשים לשאלה - מה עושים ואיך מעבירים את הזמן בהנאה המירבית.

אנחנו באויר:
מזל טוב! הצלחתם לעשות צ'ק אין ואתם כבר בתוך המטוס, מתארגנים לקראת ההמראה. קראתם את כל הטיפים שלי על אריזה נכונה, הזמנתם ארוחת ילדים ובחרתם את המושבים הטובים ביותר! הגיע הזמן להישען לאחור ולחכות בין 8 ל 16 שעות לנחיתה המיוחלת... (תלוי לאן אתם טסים כמובן..)
כן, בטח...
צריך "לעבוד" כדי ששעות הטיסה יעברו הכי טוב שאפשר.
כמה דברים שלא צריך לצפות להם:
במספר חברות תעופה יש בטיסות ארוכות חיתולים חד פעמיים, אבקת חלב, צעצועים לילדים, ערכות מיוחדות לילדים ועוד. עליכם להביא איתכם מה שאתם חושבים שהילדים צריכים וכל מה שינתן במטוס - שיהיה בונוס.
הילדים שלכם הם ילדים טובים. גם שלי. למרות זאת, ובמיוחד עם ילדים קטנים, לא יהיה זה הגיוני לצפות מהם להאכיל את עצמם וללכת לשירותים לבד ללא עזרה.

לאחר שהתיישבתם:
לאחר שהתארגנתם במקומות הישיבה (מי ליד מי, כמה ולמה..), נסו להסביר לילדכם למה הם יכולים לצפות. הסבר יפחית פחדים (אם קיימים) וחוסר ודאות ממה שיכולה להיות חוויה שונה, חדשה ומוזרה. ניתן להראות להם כיצד חוגרים את חגורת הבטיחות וגם כיצד משתחררים.. כיצד פותחים את שולחן האוכל, האוזניות, כפתור השמע והטלוויזיה (אם יש) וכמובן - השירותים.
הסבירו להם שעוד מעט הדיילות יתנו הנחיות בטיחות ושבדרך כלל הכל מתנהל כשורה ואין מה לדאוג ושתמיד תדעו מה צריך לעשות.
כשהטייס מניע את מנועי המטוס לקראת ההמראה, יש רעש חזק יותר שעלול להפחיד. חשוב להרגיע ולהראות שהכל תחת שליטה. גם הכנפיים זזות בשעת ההמראה, חשוב להסביר לילדים שהן אינן "מתפרקות". השתמשו בטון ידעני ומלא ביטחון והסבירו מה עומד להיות כדי להפחית פחד אפשרי.

אוכל:
האוכל במטוסים מגיע לרוב באריזות מחוממות ועטופות. הילד יכול להתקשות בהורדת הכיסויים השונים ובארגון המגש לקראת אכילה. הכל צפוף וקטן ויש לסייע לו.
ארוחות מיוחדות:
אחד היתרונות של הזמנת "ארוחות מיוחדות" הוא שלרוב הן מוגשות לפני כולם. רצוי גם לבקש מהדייל/ת להביא ראשית את האוכל של הילדים ורק לאחר מכן שלכם וזאת כדי שתוכלו לאכול בשקט אחרי שסיימתם עם הילדים, עזרתם להם ואתם פנויים יותר.
ניתן להזמין ארוחה מיוחדת (צמחונית, כשרה וכד') בהזמנת הטיסה. אם שכחתם, ניתן עדיין להזמין עד 72 שעות לפני הטיסה ישירות מחברת התעופה.
חטיפים:
כדאי להביא מהבית מספר חטיפים עבור הילדים. כל הורה יודע בדיוק אילו חטיפים אוהבים ילדיו ומה מרגיע בשעת מצוקה/שעמום/לחץ/מריבה.. ודאו שהחטיף יכול להחזיק מעמד שעות רבות, אינו מלכלך יותר מדי ואינו משאיר ידיים דביקות יותר מדי (למרות שמגבונים עושים את העבודה מעולה ובלעדיהם פשוט אי אפשר!).
הביאו עימכם סינרים חד פעמיים לילדים הקטנים יותר - כאלו ש"תופסים" את האוכל כשהוא נופל. אחר כך, בסיום הארוחה ניתן לזרוק את הכל, כולל שאריות האוכל.
שתיה:
ילדים עלולים להתקשות בשתיה בשעת טיסה. לעיתים קרובות המטוס זז ומתנועע, האדם שלפניהם עלול לישר את כסאו פתאום ואז המגש זז. לילדים קטנים יותר כדאי להביא כוס מיוחדת לשתיה (כזו שלא מטפטף ממנה) ולילדים הגדולים יותר רצוי להביא בקבוק ריק ולמלא את השתיה הניתנת בו.

שינה:
אם אתם רוצים לנמנם טיפה בזמן שגם הילדים הצליחו להירדם, כתבו פתק קטן והדביקו אותו על השמיכה שלכם ובקשו מהדייל/ת להעיר אתכם כשיהיה צורך בכך. בקשו מהם גם במילים..
טיפ קטן נוסף, שתקף תמיד, כשאתם חוגרים את חגורת הבטיחות ורוצים לישון - שימו את השמיכה מתחת לחגורה כך שהדייל/ת יראו את החגורה ולא יצטרכו להעיר אתכם אם יהיה צורך לחגור חגורות עקב מזג אויר או כל סיבה אחרת.

השירותים:
המקום המפחיד ביותר במטוס..ללא ספק!
כבר המלצתי במאמרים קודמים - השתדלו להיכנס לשירותים זמן קצר לפני שעולים למטוס. לעיתים הזמן בו צריכים להיות חגורים ארוך וכדאי להתפנות לפני כן.
אם אין ברירה וצריך ללכת לשירותי המטוס...חשוב לדעת מתי זמני הארוחה כדי לדעת ללכת לפני כן. שאלו את הדייל/ת וכך ניתן יהיה לקום לשירותים לפני שעגלת האוכל חוסמת את הדרך. בתוך השירותים, האור נדלק רק כשנועלים את הדלת - הסבירו זאת לילדים גדולים יותר ועמדו ממש מחוץ לשירותים. אם אינם מסכימים לנעול - לא נורא - אפשר גם בחושך..
השירותים עצמם ממש קטנים וקשה מאד להיכנס לשם יחד עם הילד. עזרו לילד עם הברז ועם מגבוני הנייר.
גם נושא הורדת המים יכול להיות בעייתי. הבת שלי פחדה ופוחדת מאד עד היום מיניקת המים ופיתחה שיטות של לחיצה ובריחה מהשירותים כדי לא לשמוע את הרעש..
ציינו בפני הילדים שיש רעש חזק בזמן הורדת המים ועימדו לידם.
במטוסים רבים יש עמדת החתלה - השתמשו בה. אם לא - אין כמו השטיח על ריצפת המטוס...

האוזניים: 
גם על זה כבר כתבתי במאמרים קודמים. שינויי לחץ האויר בטיסות משפיעים חזק יותר על ילדים ועלולים לגרום לכאבי אוזניים - במיוחד בהמראות ונחיתות. הדרך להתמודד היא לתת מוצץ או בקבוק שתיה לתינוקות (או אפילו הנקה) ומסטיק /סוכריה לגדולים יותר. אם הילדים סובלים גם ככה מכאבי אוזניים - הכאב עלול להיות אף חזק יותר.
גם בכי מסייע להתמודד עם הכאבים. יתכן שלתינוקות זה יהיה המוצא היחיד - קחו זאת בחשבון..
ניתן גם להנחות את הילדים לבלוע את הרוק ואפילו להשתמש באטמי אוזניים.

בחילות:
באופן אישי, כמעט בכל טיסה, הבן שלי מחליט במוקדם או במאוחר לפלוט את ארוחת הילדים שאכל במטוס...
כיסי אויר, רעידות המטוס יכולים לגרום בחילות אצל ילדים - במיוחד אלו שרגישים יותר ומקיאים לעיתים גם בנסיעות במכונית..
אם אתם יודעים שילדיכם רגישים - אל תתנו חטיפים רבים לפני הטיסה - במיוחד לא את אלו השומניים..גם תרופה נגד בחילות יכולה לסייע- התייעצו עם הרופא.
בכל מקרה, קחו איתכם מגבונים - והרבה! ובגדים להחלפה - תמיד! דאגו ש/מספר שקיות הקאה יהיה תמיד לידכם וליד הילד, הביאו עוד מספר שקיות מהבית...

סדר וניקיון:
הסדר והניקיון חשובים מאד גם לילדים, גם לסביבה וגם לשקט הנפשי שלכם..
שימו שקית לזבל על משענת המושב ודרבנו את הילדים להשתמש בה ולזרוק לתוכה את כל העטיפות, החטיפים הלא גמורים וכד' אל תכניסו זבל לכיס המושב שלפניכם... זה עלול להיות מסריח מהר מאד..
כאשר השקית שלכם מתמלאת- פשוט העבירו אותה לדייל/ת.

משחקים:
ככל הנראה, בקרב מאד לא ניתן יהיה יותר להשתמש באייפון, אייפד או מחשב נייד בזמן הטיסות. הביאו עימכם חוברות, מדבקות, משחקי קופסא קטנים הראויים לשימוש במטוס, צבעים, טושים.
עקבו אחרי מפת הטיסה ונסו לחשב היכן אתם כל העת.
הביאו צעצועים ישנים, מוכרים ואהובים על כל ילד ולעומת זאת הביאו מספר צעצועים חדשים ושלפו מדי פעם משהו חדש, מעניין ולא מוכר - בעיקר ברגעי שיעמום..
הימנעו מצעצועים שעושים רעש - בכל זאת לא טסים לבד ויש נוסעים בלי ילדים..

טיסות ישירות או עם חניות ביניים?
אני ממליצה על טיסות ישירות. אמנם הן יקרות יותר, אולם הנחיתות וההמראות לא עושות טוב לילדים, כפי שציינו קודם לכן. מלבד זאת, גדל הסיכוי לאיחורים, אובדן מזוודות וזמן...
מומחים יאמרו שעצירות ביניים ואפילו עם לינה ייטיבו עם הילדים, יתנו להם זמן להשתחרר ולנוח מהטיסה. אני לא מאמינה בזה. ישר, מהר וזהו - להגיע.

טיסה נעימה!

הצטרפו לדף הפייסבוק של טיילת !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.